Ælse en Tineke naar het eind van de wereld

1 juni 2019 - Salta, Argentinië

Vandaag zaterdag 1 juni liep de wekker (telefoon) om 5.00 uur af. Aankleden niets vergeten en om 5.40 uur naar beneden voor koffie en thee, helaas geen koffie wat wel was afgesproken. Taxi was mooi op tijd en  bij het station moeten we iedere keer in de rij staan en iedereen moet je paspoort zien. In Argentinië is het erg de gewoonte om netjes een rij te maken ook bij bussen enz . Om 6.15 ging het loket open en werd de reservering definitief.

Deze tocht TREIN NAAR DE WOLKEN ( Tren a las Nubes) is een tocht van 214 km van Salta naar het viaduct La Polvorilla en bestaat uit een busreis, treinreis en ook weer terug. Onderweg van 7.15 u tot ca 20.00 u.dus een hele  dag. En toevallig rijdt hij ook alleen maar op zaterdag.

De bustocht 1 duurde 5 uur met stops voor verschillende landschappen. De eerste stop is bij een dorpje waar we ontbijt krijgen en even rustig door het dorpje kunnen lopen. Het dorpje is gesticht door een missionaris die veel deed voor de scholing van kinderen. Die school hebben we ook goed bekeken.  Daarna verder met de trein en nog meer bezienswaardigheden en een stijging van 1200 meter (Salta) naar 3700 daarna 2 1/2 uur trein waarbij we tot 4240 meter stijgen. Bij elke stop natuurlijk souvenirverkopers. Het eindpunt was een groot en heel hoog  viaduct. Ælse heeft genoten van dit uitje en bleef foto's maken. Die foto's vertellen meer dan wat je kan beschrijven. Bovendien had ik wat moeite (angst) met het stilstaan op grote hoogte en een rails waar je dwars door heen kon kijken in een heel diep gat. We kwamen om 19.30 weer in Salta aan. Eerst naar de super want morgen zitten we weer een lange tijd in de bus. Daarna eten en toen hotel en heerlijk slapen.

Zondag 2 juni gaan we om 8.00 u met de bus verder naar het noorden van Argentinie . We stoppen in het plaatsje Tumbaya. Voor een wandelingetje en een lunch. Daarna naar Tilcara voor een pre-Inka opgraving een fort van waaruit de hele omgeving werd bewaakt tegen vijandelijke stammen. De ruines zijn gedeeltelijk herbouwd om een betere indruk te geven over hoe het er rond de 12e eeuw moet hebben uitgezien. Natuurlijk zijn de kleuren van de bergen weer geweldig en onderweg passeerden we de steenbok keerkring. Onderweg bezoeken we ook nog een vrijheidsmonument.

Rond 18.15 u zijn we bij het hotel waar ook een restaurant is maar dat is helaas zondag gesloten.  Dus lopen we naar het plaatsje Tilcara  waar we een mercado zoeken voor pan e jamon (de lunch voor morgen) en een restaurant voor het diner de rest van onze groep kwam hier ook even later binnen om te eten.. Terug in het hotel een lekker warm bad en daarna slapen dat lukte niet best omdat Tineke keelpijn heeft dus morgen langs de farmecia voor neusdruppels en!!! dat vragen we met woordenboek in de hand .

1. Angela:
    8 juni 2019
    Ff boodschapjes doen is dan een vakantie trip opzich