19 juni Reis naar Cusco en bezoek Inka ruïnes 3325 meter

19 juni 2019 - Cusco, Peru

Gisterenavond waren we moe dus kwam het verhaal er niet van. We zaten om 7.30 in de bus. Na ca 1 uur stopten we bij een Inka begraafplaats. De lokale gids gaf uitgebreid uitleg maar nam de wandeling wel verkeerd om waardoor we begonnen met een steile klim en een rustige afdaling . Dus om 9.00 u stond ik al te hijgen als een paard en had Ælse al twee keer stil moeten staan. De graftorens zijn heel mooi en vakkundig gemaakt. Daarna door met in de bus lekkere broodjes als lunchpakket en rond 15.00 kwamen we bij Raqchi, daar was een oude Inka landbouw nederzetting  met een hele grote gebedshal voor moederaarde en de zonnegod en daarnaast grote ronde voorraadschuren, een irrigatiesysteem en kerk echt heel indrukwekkend. We hebben er een boek over gekocht. Uiteindelijk waren we om 19.00 u in ons hotel, spullen neergezet en naar het hoofdplein gelopen gegeten en snel daarna naar bed.

20/6  Vandaag stond in het teken van Corpus Christus, Sacramentsdag. Op het plein voor de basiliek stonden gisteren al allemaal beelden op gesteld en in het midden een zilverprocessie stuk op een draagbaar. Van ochtend om 10 u begon de 3 herenmis met vele hoogwaardigheidsbekleders, kardinalen, bisschoppen enz. Na de communie werd 1 hostie in het processiestuk (monstrance) gedaan en werd het stuk door wel 20 mannen rond het plein geduwd met alle geestelijken en belangrijke inwoners van groepen van Cusco. Dit gedeelte heeft tot. 12.30 u geduurd.

Daarna waren de andere (wij denken meer Inka heiligen) aan de beurt. Hier liepen veel meer muziekkorpsen mee en die zullen ook een langere weg genomen hebben want rond 16.00 u kwamen we die nog tegen lopend door de straten.

Tijdens dit hele gebeuren lopen er mensen hun waren te verkopen, zoals krukjes, paraplu’s, zonnepetjes, popcorn, allerlei soorten ijsjes en natuurlijk niet te vergeten, christelijke prentjes en speldjes.

Het was een drukte van belang. We konden rond 15.30 nog bij het Machu Picchu museum komen, maar de weg naar een soort ‘kinderrestaurant’ lukte niet. Maar we hopen dat over een paar dagen wel te kunnen bezoeken want dan zijn we na een bezoek aan de Inka stad Machu Picchu weer in Cusco.

Nu vullen we onze rugzakken voor 1 overnachting elders en laten onze koffers achter in het hotel, waar we overmorgen aan het eind van de dag weer terug komen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl