18 juni De Uros Rieteilanden in het Titicacameer en Taquile

18 juni 2019 - Puno, Peru

Ik zei gisteren dat ik lekker in bad ging, maar helaas teveel mensen hadden dat idee dus het bad was lauw waardoor ik er zeer snel weer uit was. Maar vanochtend om 5.50 u had ik wel een hete douche

Om 7.30 u gingen we in een riksja naar de haven. We hadden een jonge fietser en hoewel we achteraan stonden eindigden we als eerste.

Met de boot van Puno naar Uroseilanden, dat zijn drijvende rieteilanden. Op het eiland  werd uitgebreid uitgelegd hoe ze die eilanden maken. Doordat het riet vol lucht zit gaat het op een bepaald moment drijven dan worden die rietstukken met minimaal 1 meter aarde in kleine stukken gezaagd van ca 40 bij 40 cm en met de boot vervoerd naar de plek waar ze hun nieuwe eiland willen en mogen maken. Daar worden ze weer aan elkaar gemaakt en wordt er kruiselings gesneden riet opgelegd zodat het bovenwater blijft. Deze eilanden gaan ca 15/20 jaar mee. Op het eiland waar wij waren woonden 25 mensen in 6 huizen. De jeugd gaat op een internaatschool in Puno. In inkomsten op de diverse eilanden is goed verdeeld. Op het ene eiland komt een groep aan om souvenirs van de eilandvrouwen te zien maken en te kopen. Op een volgend eiland kan je wat eten en drinken enz dat gaat zo bij elke groep.

Daarna gingen we met de boot naar het eiland Taquile waar de mannen breien. Er zijn daar geen middelen van vervoer dus de mensen moeten alles zelf op hun rug de berg op en afdragen. Volgens de lokale gids was dat heel gezond want de mensen werden wel 90 en meer jaren oud. Wij hebben ook zo’n wandeling gemaakt, ruim 1 km steil omhoog en daarna 2 km wat minder steil omlaag. Daar lekkere soep gegeten en forel of ei en terug met de boot naar Puno waar we om 17.30 in het hotel aankwamen. Daar even uitgerust op de hotelkamer en daarna naar de basiliek die weer gesloten was dus die gaan we niet meer zien, want morgen gaan we verder. We hadden een lekker restaurant waar Ælse garnalencocktail had en ik een salade met zalm en kaas, daarna allebei nog een toetje.

In het hotel de was opgehaald en nu nog de koffer weer inpakken met schone spullen en de kleding voor morgen klaar leggen en dan liggen we rond 22.00 wel op bed. Tot morgen.

1. Evelien:
    19 juni 2019
    Waarvoor maken ze de rietlanden? Als woonplek omdat't goedkoop is?