12 juni na Coroico via Death Road

12 juni 2019 - Coroico, Bolivia

12/6 Vanmorgen rond 8.00 u 8 medereizigers uitgezwaaid die de 3 daagse Takesi trekking gaan doen over een hoge en steile pas, ze overnachten in tentjes in de sneeuw. Om 8.30 u vertrokken we (8) met een privebusje naar Coroico. Omdat we op het zuidelijk halfrond zitten gaan we noordelijker. Dit is de hoogste pas 4689 m. die we hebben genomen en daarna gaan we via de death road naar beneden, een van de mooiste routes door de jungle (je kan deze road ook op een mtb doen maar onze reisorganisatie biedt dit niet meer aan vanwege het gevaar. Maar we hebben 2 groepen gezien die dat deden. Het was vroeger een doorgaande zeer smalle bergweg met ernaast een diep ravijn met schitterende ver en vooral diepte uitzichten. Rond 14.00 u waren we bij ons hotel daarna lunch en middagdutje. Want we hadden ruim 4 u met zijn negenen in een klein busje gezeten en we reden op een onverharde hobbelige weg, dus zijn aardig door elkaar geschud. Rond 17.00 u was de zon weg en koelde het aardig af, nu zitten we in de lobby en maken we allemaal gebruik van het internet dat niet al te snel is. Het hotel ligt ca 3 km buiten het stadje en de weg er naar toe is stijl en onverlicht daarom eten we in het hotel.

De kok die voor ons zou koken kwam al niet zo vroeg en bleek ook nog alleen te zijn, dus duurde het nogal wat tijd voordat we onze maaltijd kregen en  onze reisleider Patrick mocht in de keuken assisteren zodat  er wat tempo in kwam.

We zitten nu in een jungle gebied. Heerlijk warm tot heet weer.

Maar omdat we om 10.00 u naar la Senda Verde wildlife gingen hebben Ælse en ik de voorgeschreven kleding al aan; dichte schoenen, lange broek en lange mouwen. In ca 30 minuten waren we bij het centrum we stonden voor een deur die werd opengedaan en toen over een loopbrug naar de overkant waar het centrum begon. Een Engelstalige juffrouw leidde ons rond en vertelde dat de meeste dieren hier afkomstig waren van mensen die ze klein en jong dier hadden gekocht of gevangen en ze daarna weg hadden gedaan  omdat het onderhoud te veel werd of de dieren te groot of te agressief waren geworden. Dit centrum haalt ze op en als ze niet meer terug in de natuur kunnen mogen ze blijven. Zo is er al 12 jaar een neusbeer en veel aapjes, kapucijnenaapjes en spinaapjes en wat grotere gorgelapen.

De aapjes zijn vrij en soms gaat er een groep samen weer de natuur in. Er was een tapir en een reuze cavia ca 70 cm lang en 50 cm hoog. Heel veel papagaaien, grote en kleine met hele mooie kleuren. De dieren die apart zitten zijn agressief naar hun soortgenoten en veel papagaaien leven in stellen. Na ruim een uur was de rondleiding afgelopen. En bracht de taxi ons weer naar het hotel. Daar geluncht en omkleden voor een zonnebad. Helaas vonden de muggen ons ook lekker en zitten we nu met allerlei bulten. Ook zitten hier hele grote vlinders met felle kleuren. We gaan dadelijk eten en dat is beter geregeld dan gisteren. Morgenochtend mogen we nog even van de zon genieten en na de lunch gaan we weer terug naar La Paz en gaan we de verhalen horen van de Takesi groep.