15 juni Copacabana het zegenen van de auto´s

15 juni 2019 - Copacabana, Bolivia

We gaan met een soort ov bus van La Paz naar Copacabana . Om 7.30 vertrok de bus dus om 7.20 het hotel uit richting de bus. Bij de bus  kwam nog een groepje Bolivianen erbij dus die zat helemaal vol. We reden over de hoogvlakte met regelmatig bergketens met sneeuw naast ons. Bij het Titicacameer gingen we op een voetgangerspontje naar de overkant de bus ging zonder passagiers op een andere ponton naar de overkant. Daar aangekomen weer in de bus en verder naar Copacabana, waar we rond 13.00 u aankwamen. Koffers op de kamer  en lunchen. Ik had vega lasagne die erg lekker was. Het brood van Ælse’s tosti was wat droog.

Daarna de stad in om geld te halen en te kijken naar het zegenen van de auto’s. Bij het pinnen liet Ælse zijn visakaart in de ATM zitten dus die zijn we kwijt. Maar de kaart is niet gebruikt.

De auto’s die gezegend moeten worden staan voor de kerk, versiert met bloemen en mooi gepoetst en de hele familie zit er in. De Franciscaanse pater loopt met een kwast met wijwater al zegenend  rond de auto daarna wordt de familie gezegend en dan loopt de familie al champagne spuitend rond de auto en bestrooid de auto met popcorn.

Daarna hebben we de kerk bekeken helaas mag je bijna nergens foto’s of video maken.

Daarna doorgelopen naar het water en strand en via een steile helling terug naar het hotel, waar ik ontdek dat ik mijn telefoon niet meer heb. Dus ik met Ælse’s telefoon weer de hele route gelopen en waar we gestopt en gezeten hebben gebeld, maar helaas niets gevonden.

Het diner alvast voor onze 46 jarige trouwdag was vleesfondue (morgen zitten we op het eiland Isla Del Sol en daar krijgen we een eenvoudige lokale maaltijd).. Mooi vlees alleen weinig sausjes. Een rood zoet/zuur sausje en een groen sausje dat erg heet was dus die hebben we maar niet genomen. Maar het geheel was heerlijk en het toetje hebben we samen gedeeld ijs met chocoladesaus. Tijdens het eten was er ineens een flinke hagelbui  en onweer, maar  wij zaten lekker droog.

16/6 Vanmorgen waren er 4 mensen niet lekker (buikvirus of zo iets) die bleven in het hotel. De anderen gingen met de boot naar Isla del Sol. In de haven aangekomen ging ongeveer de helft met een gids een wandeling maken eerst naar het dorp daarna over de top naar de zonnetempel en door naar het hotel. Wij, Pascal en de Reisleider Patrick bleven in de haven, we hebben daar eerst geluncht en zijn daarna richting een soort papirusboot gelopen, maar we konden niet verder omdat een muildier het pad blokkeerde, dus maar van een afstandje een foto genomen. Even later zagen we hoe een jongetje het pad vrij maakte, gewoon een steen richting de muilezel gooien dan gaat hij welaan de kant. Daarna met de boot naar het hotel dat was nog best een klimmetje.. Even gerust op bed en daarna vanuit het hotel naar de zonnetempel. Een leuke, maar wel stevige klim voor ons.

Dadelijk eten ( volgens de gids een lokale maaltijd) dus we zien wel. En dan weer lekker naar bed met heerlijke dekens (3)