23 juni Dag je Cusco feest van Patcha Mama

23 juni 2019 - Cusco, Peru

Vandaag rustig opgestaan en na het ontbijt naar de Plaza del Armas (grote plein) gelopen, met de bedoeling de basiliek te bekijken. Helaas was de mis bezig dus mochten we er niet in. Maar buiten op het plein was het ook feest Patcha Mama (moeder aarde) voor de Quechu, het eerste volk en daarna de Inka’s, een erg belangrijke 'god' want zij zorgt voor al het eten dat groeit in de aarde.  Ælse heeft op het plein nog zijn schoenen laten poetsen en de poetser had een hele goede dag!!

We hebben heerlijk op een balkonnetje genoten van de optocht en de koffie met gebak. Daarna zijn we wat rond gaan lopen en naar het Ninos hotel en restaurant gegaan. Dit is een project van een Nederlandse vrouw, Jolanda van den Berg, om de straatkinderen in Cusco een huis en een bestaan te geven. De winst uit de hotels wordt gebruikt om de warme maaltijd te bekostigen daarnaast proberen ze de kinderen ook een vak te leren zodat ze in de toekomst voor zichzelf kunnen zorgen.  Daarna terug naar de basiliek. Daar konden we nu wel in en we kregen een uitgebreide prive rondleiding waardoor we veel meer over de kerk te weten kwamen. Daarnaast stonden daar nog steeds alle beelden die op Sacramentsdag waren rondgedragen.  Een aantal heiligen hadden dit jaar een nieuw gewaad gekregen, helaas mag er in geen kerk en museum zelf foto’s worden gemaakt, maar het waren prachtige gewaden en veel beelden hadden echt haar. Daarna naar het hotel voor een laat tukje en toen ons rustig klaargemaakt voor het diner. In de tussentijd bleek dat Wim ( een van onze medereizigers) na een nacht in het ziekenhuis met infuus en antibiotica weer zover hersteld was dat hij weer met ons mee mocht reizen.

Wij hebben in restaurant Jardin lekker gegeten, de borden waren versierd met eetbare bloemen en nu zit ik in bed dit verhaal te vertellen terwijl mijn voeten genieten van een warme kruik tot morgen.

Vandaag is het Inty Rahmi ( feest van de zonnegod)

Eigenlijk zou je al rond 7.30 een plaatsje moeten zoeken om het allemaal goed te zien, maar omdat we morgen in Lima en daarna de lange vliegreis hebben, hadden we besloten dat niet te doen. Rond 9.30 liepen we richting de centrale markt, ca 200 meter voor de markt bij de Santa Dominco kerk vonden we een mooi plekje bij een plantsoen met hekje zodat er niemand voor ons kon staan. Rond 10.00 u bleek dit het startpunt van de optocht te zijn. Uit de kerk kwamen steeds weer dansende en hollende mannen en vrouwen en als laatste kwamen Patchamama (moeder aarde) en Inty Rahma ( de zonnegod). De optocht ging verder naar het plein maar daar konden we niet meer komen. Na het centrale plein ging het verder de berg op naar de zonnetempel. Maar de plechtigheid die daar gehouden werd was alleen toegankelijk voor genodigden.

In de stad was het erg gezellig en we zijn nogmaals een klooster en een crypte in gegaan.

Nu zitten we op onze hotelkamer en hebben onze koffer gepakt zodat we morgen maar weinig voor vertrek hoeven te doen. Vanavond gaan we nog met zijn alle eten. En morgen hebben we nog een paar uur in Lima en dan naar huis. Daar heb ik ook wel weer zin in. Dan hebben we tijd om alle indrukken rustig neer te laten komen, want we hebben wel heel veel beleefd op deze zeer bijzondere reis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl