Salta, een gezellige stad

29 mei 2019 - Salta, Argentinië

Vandaag rustig ontbeten want om 10.00 was er pas een stadsrondleiding . Ælse wil zaterdag graag een reis naar de wolken maken (treinreis) maar de reservering online lukte niet. De reisleider zou ons om 8.30 helpen. Het lukte hem ook niet dus Ælse en hij gingen naar het reisbureau in de stad en om 9.45 was hij terug. Daarna snel naar het plein voor de rondleiding.

Salta heeft 600.000 inwoners maar doordat er veel laagbouw is en elk huis is net iets anders, ziet het er klein en gezellig uit. Op de foto's zie je de kerk, Basiliek, de sinaasappelbomen. De stad heeft een soort tweedeling het zuiden is arm, daar wonen van oorsprong de inheemse bevolking en het noorden is rijker en daar vestigden toen der tijd de Spanjaarden zich. Ook zijn er natuurlijk beelden van beroemde generaals die tegen de Spaanse overheersing hebben gevochten .

De staking waardoor we vandaag niet konden vliegen was trouwens een landelijke staking tegen de regering omdat ze te weinig doen tegen de zeer zwakke economie en inflatie. Dus op het plein waren ook stakers met spandoeken. Maar het ging er gemoedelijk aan toe en de politie hield op een afstandje alles in de gaten.

Terugkomend van de wandeling kwamen we langs een 'conditorei' en daar zijn we maar neergestreken voor koffie/thee met natuurlijk gebak.

Daarna naar de supermarkt want lunch en diner moeten we op deze reis meestal zelf regelen. Daar eens goed rondgekeken, brood kunnen we beter bij de bakker kopen want daar zijn de porties kleiner, maar kaas, worst enz. is goed te koop en natuurlijk ook wijn, bier, fruit en water. Dus gingen we met een zware tas naar het hotel terug

Vanavond de koffers inpakken want morgen om 8.00 uur weg met de bus naar de wijnstreek in de Calchaquies Vallei  en het plaatsje Cafayate. Maar we komen overmorgen weer terug in Salta

Donderdag 30 mei hebben we een mooie landelijke route met veel fotostops, ook passeren we een pass van meer dan 3000 meter. De wijnindustrie in dit gebied is snel groeiend. De weersomstandigheden zijn relatief constant en perfect voor de druiventeelt. Er valt in verhouding weinig regen, overdag is het vaak zonnig en de avonden en nachten zijn fris.

Vanochtend vrijdag 31 mei gingen pas om 10.00 uur weg, dus lekker rustig opstaan en ontbijten. Even naar de super voor broodjes, rauwe ham en kaas voor de picknick.

Wij bezoeken een wijngaard in Cafayetta, waar we een rondleiding krijgen. Daar produceren ze top wijnen (primium) . De druiven voor de duurdere wijnen worden zo verbouwd dat alles alleen maar met de hand kan worden gedaan (snoeien, krenten en oogsten). Daarnaast worden de goedkopere wijnen volledig machinaal verwerkt.

Daar hadden we een gratis proeverij dus zaten we rond 12.00 al aan de wijn. Zelfs Ælse deed mee.

Onderweg stopten we voor mooie bergformaties enz.

Een keer hebben we een wandeling gemaakt naar een ' voie uniqe'  voorbereiding op de volgende wandelingen en natuurlijk de picknick. Uiteindelijk waren we om 19.00 weer in Salta in het hotel waar we op de tweede etage een kamer kregen maar gelukkig deed de lift het.

Na de sokken en onderbroeken was, naar de supermarkt. Door de tijd van de dag en begin van het weekend was het zeer druk in de winkel. Vooral bij de kassa, wat bleek veel mensen hadden te veel gekocht of hadden te  weinig geld dus regelmatig vroegen ze hoeveel ze al hadden en de laatste 4 boodschappen werden erbij of eraf gehaald. En daarna begon er een toneelstukje van geld tellen, geld zoeken pinnen enz hierdoor duurde alles extra lang maar de kassières bleven allervriendelijkst.

Daarna eten, de porties zijn nog steeds erg groot dus konden we helaas niet alles op. Daarna snel naar bed want morgen moeten we om 5.00 uur op voor de treinreis.

Vandaag zaterdag 1 juni liep de wekker (telefoon) om 5.00 uur af. Aankleden niets vergeten en om 5.40 uur naar beneden voor koffie en thee, helaas geen koffie wat wel was afgesproken. Taxi was mooi op tijd en  bij het station moeten we iedere keer in de rij staan en iedereen moet je paspoort zien. In Argentinië is het erg de gewoonte om netjes een rij te maken ook bij bussen enz . Om 6.15 ging het loket open en werd de reservering definitief.

Deze tocht TREIN NAAR DE WOLKEN ( Tren a las Nubes) is een tocht van 214 km van Salta naar het viaduct La Polvorilla en bestaat uit een busreis, treinreis en ook weer terug. Onderweg van 7.15 u tot ca 20.00 u.dus een hele  dag. En toevallig rijdt hij ook alleen maar op zaterdag.

De bustocht 1 duurde 5 uur met stops voor verschillende landschappen. De eerste stop is bij een dorpje waar we ontbijt krijgen en even rustig door het dorpje kunnen lopen. Het dorpje is gesticht door een missionaris die veel deed voor de scholing van kinderen. Die school hebben we ook goed bekeken.  Daarna verder met de trein en nog meer bezienswaardigheden en een stijging van 1200 meter (Salta) naar 3700 daarna 2 1/2 uur trein waarbij we tot 4240 meter stijgen. Bij elke stop natuurlijk souvenirverkopers. Het eindpunt was een groot en heel hoog  viaduct. Ælse heeft genoten van dit uitje en bleef foto's maken. Die foto's vertellen meer dan wat je kan beschrijven. Bovendien had ik wat moeite (angst) met het stilstaan op grote hoogte en een rails waar je dwars door heen kon kijken in een heel diep gat. We kwamen om 19.30 weer in Salta aan. Eerst naar de super want morgen zitten we weer een lange tijd in de bus. Daarna eten en toen hotel en heerlijk slapen.

Zondag 2 juni gaan we om 8.00 u met de bus verder naar het noorden van Argentinie . We stoppen in het plaatsje Tumbaya. Voor een wandelingetje en een lunch. Daarna naar Tilcara voor een pre-Inka opgraving een fort van waaruit de hele omgeving werd bewaakt tegen vijandelijke stammen. De ruines zijn gedeeltelijk herbouwd om een betere indruk te geven over hoe het er rond de 12e eeuw moet hebben uitgezien. Natuurlijk zijn de kleuren van de bergen weer geweldig en onderweg passeerden we de steenbok keerkring. Onderweg bezoeken we ook nog een vrijheidsmonument.

Rond 18.15 u zijn we bij het hotel waar ook een restaurant is maar dat is helaas zondag gesloten.  Dus lopen we naar het plaatsje Tilcara  waar we een mercado zoeken voor pan e jamon (de lunch voor morgen) en een restaurant voor het diner de rest van onze groep kwam hier ook even later binnen om te eten.. Terug in het hotel een lekker warm bad en daarna slapen dat lukte niet best omdat Tineke keelpijn heeft dus morgen langs de farmecia voor neusdruppels en!!! dat vragen we met woordenboek in de hand .