8 en 9 juni dagje Sucre (2790 meter) oude hoofdstad van Bolivia

8 juni 2019 - Sucre, Bolivia

Vroeger was de naam Ciudad de la Plata (stad van het zilver) Tegenwoordig wordt hij ook wel La Ciudad Blanca (de witte stad, vanwege de vele witte koloniale gebouwen) genoemd .  De officiele naam Sucre is een vernoeming naar Antonio José de Sucre, een onafhankelijksheidsstrijder die samen met Simen Bolivar had gestreden voor de onafhankelijkheid.

8/6 Vandaag krijgen we een rondleiding door de hoofdstad van Bolivia, Sucre. We beginnen bij het Cemeterio (kerkhof) waar diverse belangrijke mensen waaronder presidenten, dichters,  schrijvers en vrijheidsstrijders liggen. De lokale gids is een begenadigd verteller, die zeer veel weet over de stad. De voorgeschiedenis met o.a de Inca's en rond 1850 de geoloog Francisco Argandonã die in de mijnen en zilverhandel zat. Hij trouwde in 1874 met Doña Clotilde Urioste, dochter uit een rijke Spaanse familie. Ze hebben heel veel goede dingen voor de stad gedaan.  We vervolgen onze wandeling naar het park Bolivar, waar een obelisk, een Arc de Triomph en een eiffeltoren staan. De grap van deze toren is dat hij maar klein is maar we al ruim 2700 boven zeeniveau zijn daarom noemen ze hem hier de grootste Eiffeltoren. Het park en het theater was ook gerealiseerd met geld van Fernando. Aan het park ligt het Corte Supreme de Justitia, het hooggerechtshof. Helaas was door de autoraces in het centrum een aantal gebouwen niet te bezichtigen. Maar de stad is qua gebouwen aan de buitenkant erg indrukwekkend.

Na de stadswandeling met de bus naar het dinosauruspark. Dit park heeft een bijzondere geschiedenis. Op de plek van het park was en is nog steeds een cementfabriek. Waarbij ze de krijtrotsen afgroeven als onderdeel van het cement. Tijdens die afgravingen kwamen ze tegen de muren grote voetafdrukken  tegen. Deze afdrukken waren van de tianosaurus, een grote dinosaurus , die 68 miljoen jaar geleden daar leefden. De aardkorst is omhoog gekomen (vorming van de andes) en daardoor lopen staan die afdrukken nu horizontaal. Ælse bleef boven in het park maar Tineke is helemaal de berg afgelopen om zo dichter bij die voetafdrukken te kunnen komen en natuurlijk ook weer omhoog en dat was best wel een hele klim, maar wel de moeite waard. Het park heeft de grootste verzameling tianosaurus voetafdrukken van de wereld. Om deze afdrukken te bewaren wordt er regelmatig beginnende plantjes uit de wand gehaald. De 'tuinman' doet dat hangend in een bakje voor de muur. Een heel bijzonder gezicht.

Daarna zijn we gaan lunchen hoog in de stad daar had  je een mooi uitzicht over de stad. Na de lunch naar het Monestario La Recoleta (Franciscanenklooster). Een deel van de groep ging daarna nog een uitgebreide wandeling terug naar het hotel maken, maar wij kozen ervoor om in Museo Arte Idigina (textielmuseum) weef en verftechnieken van vroeger te bekijken. En namen een korte route naar ons hotel

'sAvonds zijn we nog naar een dinershow gegaan met culturele dansen uit diverse regionen van het land, erg mooi en gezellig.

9/6 Vandaag hebben we geprobeerd om ´s morgens naar het huis van de vrijheid en de Basiliek te gaan maar die liggen aan het plein waar de races starten en de koers is bijna helemaal om het plein. Daarom lukte dat niet een toen zijn we maar naar de Mercado Campesino (boerenmarkt) gegaan. Mooie groente- en fruitkramen maar omdat we morgen met het vliegtuig gaan kunnen we niet veel fruit kopen  en nemen we alleen wat pruimen. Daarnaast zijn we nog in de Sint Fransiscuskerk geweest waar bijna een mis begon. En konden we wel op het plein naar de raceauto's kijken die daar opgesteld stonden en hun rijders die veelal naast hun auto poseerden voor de foto.

In de supermarkt wat gekocht voor de lunch en dat lekker in het zonnetje op de patio van het hotel opgegeten. Tineke is daarna even lekker op bed gaan liggen en Ælse heeft weer eens de computer moeten resetten omdat er weer problemen waren met Ziggo. Rond 17 .00 u zijn we met 11 man naar de kookworkshop gelopen. In het begin mochten we alleen maar kijken naar wat de chef deed. Het menu was pindasoep en pittige kip, maar voor ons werd de soep niet te pittig gemaakt.

Daarna kregen we toch allemaal taken. Zoals de uien en knoflook flinterdun snijden. Uit een vrucht de pitjes en het sap halen. Sausje maken van tomaat, paprika en geheime Boliviaanse kruiden die we met een grote vijzel helemaal tot sap moesten drukken enz. De workshop zou tot 21 u duren maar we zaten pas om 21.10 u aan tafel,  het eten was echt lekker. Terug in het hotel kreeg de groep die meerdaagse wandelingen maakten een briefing over de tocht die zij gaan maken en wij gingen lekker slapen.

We krijgen de recepten later nog dus ik kan hem nog eens zelf maken. Maar de voorbereidingen duurden wel erg lang.